Täydellä energialla kesän läpi!

Vitamiineja ja maukkaita reseptejä kesään!

Monille kesä on paras vuodenaika. Helteet ja auringonpaiste saattavat kuitenkin käydä voimille ja tällöin on tärkeintä juoda paljon! Myös ruoalla voimme tehdä elimistöllemme hyvää.

Kun lämpötila nousee yli 25 asteeseen, elimistömme kuormittuu normaalia enemmän. Tällöin riittävä määrä nestettä ja runsas määrä B-vitamiineja antavat tarvittavaa energiaa. Myös aurinko voi rasittaa elimistöämme ja erityisesti ihoa. C- ja E-vitamiinit tekevät hyvää iholle sisältäpäin, sillä ne neutralisoivat vapaita radikaaleja ja edesauttavat ihon solujen uusiutumista. Myös mineraalien, kuten kalsiumin, magnesiumin ja kaliumin saanti on kuumalla ilmalla erityisen tärkeää, sillä hikoiltaessa ne haihtuvat kehosta normaalia nopeammin.

Kaipaatko vitamiinipommia, joka antaa voimia kesään? Kikkoman esittelee muutamia hedelmä- ja vihanneslajeja – ja tietysti niihin sopivia reseptejä sekä Kikkoman-soijakastikkeita!

Avokado – oikea ravintopommi

Kesä on hedelmien aikaa! Varsinkin marjat ovat suosittuja herkkuja helteillä, sillä ne eivät vain ole maukkaita, vaan ne myös näyttävät ihanan värikkäiltä ja kauniilta. Yksi erityinen marja on avokado. Se on peräisin Etelä-Amerikasta ja ulkonäöltään melko mitäänsanomaton. Sen kellertävän vihreä hedelmäliha on kuitenkin todellinen ravintopommi! Avokado sisältää nimittäin runsaasti E- ja B6-vitamiinia: 100 g avokadoa kattaa n. 20 prosenttia päivittäisestä vitamiinitarpeesta ja siten sillä on positiivinen vaikutus verenkiertoon ja ihoon. Avokado sisältää runsaasti myös C-vitamiinia: 100 g avokadoa riittää kattamaan 10 prosenttia päivän vitamiinitarpeesta. Tämän lisäksi avokadossa on runsaasti kaliumia ja omega-3-rasvahappoja, jotka todistettavasti auttavat alentamaan veren kolesterolipitoisuutta. Avokado on siten täydellinen antamaan energiaa kuumaan kesäpäivään!

Mango – auringonkeltaista voimaa kuumiin kesäpäiviin

Toinen todellinen superhedelmä on mango, jonka hedelmäliha on kauniin auringonkeltainen. Tästä hedelmästä saamme nauttia läpi vuoden, sillä sitä viljellään ympäri maailmaa. Erityisesti kesällä tämä maukas hedelmä on erittäin suosittu, eikä sitä syödä ainoastaan välipalaksi vaan sitä käytetään usein myös herkullisissa resepteissä. Kaiken lisäksi mango on todellinen vitamiinipommi: 100 g mangoa kattaa lähes 40 prosenttia päivittäisestä C-vitamiinin tarpeesta ja lähes 60 prosenttia päivittäisestä A-vitamiinin tarpeesta. Lisäksi se sisältää runsaasti E-, K- ja B6-vitamiineja. Siten se tekee hyvää vastustuskyvylle, iholle ja silmille! Haluatko syödä jotain raikasta ja tehdä samalla jotain hyvää elimistöllesi? Siinä tapauksessa mango on juuri oikea hedelmä sinulle! Kokeile salaatti- ja dippireseptejämme, jotka sisältävät tietysti Kikkoman-soijakastikkeita.

Sitruuna – puhtia vastustuskyvylle

Kirpeä sitruuna on terveellinen hedelmä ja se on suosittu ja tehokas vastustuskyvyn vahvistaja. Kuuman veden juominen sitruunan kanssa on vanha niksi flunssaan, mutta sitruunasta on myös moneen muuhun – eikä vain talvella. Kesällä sitruunamehu tai sitruunan kuori tuo ruokaan mainion säväyksen ja runsaasti vitamiineja. 100 g sitruunaa kattaa 50 prosenttia päivittäisestä C-vitamiinin tarpeesta – mihin vain harva pystyy! Nyt siis vain rohkeasti käyttämään sitrushedelmiä! Voit käyttää sitruunaa esimerkiksi kevyessä pastaruoassa tai raikkaassa chutneyssa.

Pinaatti – vihreä energiapommi

Kesällä kasviksia käytetään grillauksessa ja salaateissa, mutta muuten ne päätyvät lautasille melko harvoin – vaikka kesällä on tarjolla runsaasti herkullisia ja tuoreita kasviksia! Yksi hyvä esimerkki on pinaatti, jota käytetään mitä erilaisimmissa resepteissä. Pinaatti sopii täydellisesti kesään, sillä se sisältää runsaasti B-vitamiineja ja C-vitamiinia ja siten sillä on positiivinen vaikutus verenkiertoon ja ihoon. Lisäksi pinaatista saa runsaasti kaliumia, kalsiumia ja magnesiumia, joten se on täydellinen kuumaan kesäpäivään!

Parsakaali – pienet kukinnot, suuri vaikutus

Kauniin vihreä parsakaali on myös todellinen vitamiinipommi. Sen pienet kukinnot näyttävät lautasella herkullisilta ja niissä on paljon vitamiineja ja mineraaleja. 100 g parsakaalia riittää kattamaan 40 prosenttia päivittäisestä A-vitamiinin tarpeesta ja 60 prosenttia päivittäisestä C-vitamiinin tarpeesta. Lisäksi se kattaa 10 prosenttia päivän kalsiumtarpeesta. Syömällä parsakaalia teet siten hyvää sekä ihollesi että myös verenkierrollesi – ja saat riittävästi energiaa kuumaan kesäpäivään! Tutustu Kikkomanin resepti-ideoihin ja valmista vaikkapa herkullista parsakaalipestoa tai parsakaalia pinjansiemenillä.

Porkkana – värikäs monitaituri

Porkkanat ovat herkullisia kaikkina vuodenaikoina! Kesällä tuoreet porkkanat sopivat hyvin salaattiin tai siivutettuina tai tikuiksi leikattuina grilliritilälle. Porkkanat ovat varsinainen silmänilo – kaksoismerkityksessä! Porkkana sisältää nimittäin runsaasti näkökykyä ylläpitävää ja immuunijärjestelmää edistävää A-vitamiinia: 100 g porkkanoita riittää kattamaan koko päivän A-vitamiinin tarpeen. Porkkana sisältää lisäksi C- ja E-vitamiinia ja siitä saadaan muutamia B-vitamiineja sekä kaliumia ja kalsiumia. Siten porkkana on värikäs monitaituri! Kikkomanin resepti-ideoista löydät mielenkiintoisia valmistusvaihtoehtoja, jotka sisältävät tietysti soijakastiketta.

Kikkomanin vinkki: UMAMI-kasvikset

Vain muutama tippa Kikkomanin luonnollisesti valmistettua soijakastiketta antaa kasvisruokiin runsaasti umami-makua. Haluatko valmistaa mieluummin gluteenitonta ja vähemmän suolaa sisältävää voimaruokaa? Se käy helposti! Käytä vain gluteenitonta Tamari-soijakastiketta tai 43% vähemmän suolaa sisältävää Kikkoman Less Salt -soijakastiketta.

Kevyeksi grillimarinadiksi sopivat myös Kikkomanin Teriyaki-marinadit: Kikkomanin paahdetulla valkosipulilla maustettua Teriyaki-kastiketta ja Kikkomanin paahdetuilla seesaminsiemenillä maustettua Teriyaki-kastiketta käyttäessäsi tarvitset vain vähän öljyä ja ne antavat ihanan intensiivisen maun niin lihalle kuin kasviksille. Kokeile itse!

Kikkomanin vinkki: Hedelmäistä makua Ponzu-kastikkeella

Kaipaatko avokadoa, mangoa ja muita hedelmiä sisältäviin ruokiin sopivaa mausteisuutta? Kokeile siinä tapauksessa Kikkomanin Ponzu-kastikkeita! Kikkomanin erityisen raikkaat Ponzu-sitrussoijakastike ja Ponzu-appelsiinisoijakastike sekä mausteinen Ponzu-chilisoijakastike sopivat erityisen hyvin sekä salaattikastikkeiksi että myös hedelmävälipalojen dipiksi.

Kikkomanin resepti-ideoita avokadolle, mangolle ja sitruunalle

Kikkomanin resepti-ideoita pinaatille, parsakaalille ja porkkanoille