Jaa Google+:ssa:

Kikkoman ja lastenruoat

Vanhempien on oltava usein kekseliäitä, jotta lapsille maistuu terveellinen ruoka. Nykyajan lapset ovat ruoan suhteen melko valikoivia ja he syövätkin aivan liian usein mm. pikaruokaa ja suklaata. Tämä tarkoittaa, että vanhempien on välillä käytettävä erilaisia kikkoja sekä käytettävä hyväkseen lasten uteliaisuutta ja annettava heidän osallistua ruoanlaittoon. Kaikkihan me tiedämme, että itse tehty ruoka maistuu kaikkein parhaiten! Olemme koonneet sinulle muutamia ideoita, kuinka voit johdattaa lapsesi terveellisiin ruokatottumuksiin leikkisällä ja jännittävällä tavalla.

Hauskuutta yhteiseen ruoanlaittoon

"En mä tästä tykkää!" on lause, jonka kuulee usein lapsen suusta ennen kuin hän on edes maistanut ruokaa. Varsinkin hedelmien ja vihannesten suhteen perheen pienimmät ovat usein nirsoja.  Terveellisiin ruokatottumuksiin johdattaminen voi kuitenkin olla todella helppoa. Ruoanlaiton on oltava hauskaa ja sitä se on silloin, kun ruokaa valmistetaan yhdessä. Lapset innostuvat helposti, ovat uteliaita ja haluavat matkia aikuisten tekemisiä. Seuraavat konstit voivat auttaa lastasi pääsemään vihannesten ja hedelmien makuun:

Lapset rakastavat käsin syömistä. Miksipä ei siis kannattaisi tehdä lasten kanssa terveellinen pitsa tai hampurilainen? Jopa perheen pienimmät voivat auttaa ruoanlaitossa: he voivat vaivata taikinaa yhdessä äidin tai isän kanssa, lisätä taikinaan maitoa tai jauhoja tai vaikkapa kaulita pitsataikinaa. Tällä välin isommat sisarukset tai kaverit voivat silputa vihanneksia tai raastaa juustoa. Pitsasta saat vielä terveellisemmän, kun käytät kokojyväjauhoja ja tuoreita vihanneksia tai hedelmiä kuten esim. banaania tai ananasta. Itse tehtyä ruokaa ei yksinkertaisesti voita mikään!

Samoin voit toimia hampurilaisten kohdalla: leikkaa tuoreet ainekset valmiiksi ja anna lasten täyttää hampurilaiset itse. Näin lapsilla ei ole vain hauskaa, vaan he oppivat samalla tuntemaan erilaisia elintarvikkeita leikkisällä tavalla. Ja napostelu ruoanlaiton yhteydessä on luonnollisesti sallittua!

Houkutteleva ulkonäkö

Tuoreet vihannekset ja hedelmät ovat terveellisiä. Mutta myös lasten ruokahaluun vaikuttaa ruoan ulkonäkö. Valmistele siis lapsillesi hedelmä- tai vihanneslautanen asettelemalla hedelmä- ja vihannespalat siten, että ne näyttävät hymyileviltä kasvoilta. Retiisistä tehdyt pienet kukat tai herkulliset hedelmävartaat ja omenarenkaat ovat myös lasten mieleen. Myös yrttien ja kastikkeiden avulla saat ruoasta lapselle mieluisan. Tai miten olisi uuden nimen keksiminen tavalliselle ruoalle? Riisin ja Kikkoman-soijakastikkeen kanssa tarjottavan maukkaan kasvispadan voi nimetä esimerkiksi "noitapadaksi". Anna mielikuvituksesi lentää! Myös tässä pätee se, että anna lasten osallistua ruoanlaittoon. Lapset ovat nimittäin äärimmäisen ylpeitä saadessaan auttaa vanhempiaan. Ja vielä yksi vinkki: Voit antaa lapsen asetella ruoan lautaselle – siten tiedät seuraavan kerran, mistä lapsesi pitää.

Lastenruokien maustaminen

Lasten makuaisti on herkempi kuin aikuisten, joten lastenruoka kannattaa maustaa maltillisesti. Tuoreet yrtit ja kevyet kastikkeet, kuten Kikkoman Less Salt -soijakastike, ovat hyviä vaihtoehtoja suolalle ja pippurille. Vähäsuolainen soijakastike sopii täydellisesti lastenruokien maustamiseen. Soijakastikkeella maustamisen etu on myös se, että lapset tunnistavat tuoreiden raaka-aineiden maut ja oppivat pitämään niistä.