Jaa Google+:ssa:

Kasvisruokavalio

Kuvitteletko kasvisruokavalion olevan yksipuolista? Ei välttämättä! Lue ja ylläty kasvisruoan monipuolisuudesta. Lautaselle voi taikoa vaihtelua myös ilman lihaa. Tärkeimpiä tekijöitä kasvisruoan laittamisessa ja nauttimisessa ovat nimittäin tuoreus ja monipuolisuus.

Miksi kasvisruokaa?

Monet ihmiset välttävät lihan syöntiä ja osittain he ovat tehneet sitä jo useita vuosia. Tähän voi olla useita eri syitä, mutta yksi on kuitenkin varmaa: Kasvisruokavalio ei tarjoa ainoastaan monipuolisia kulinaarisia vaihtoehtoja vaan siitä on hyötyä myös terveydelle. Koska kasvissyöjät käyttävät paljon viljoja, vihanneksia ja hedelmiä, heidän elimistönsä saavat paljon kuituja, vitamiineja ja flavonoideja. Tietoisesta ruoan valinnasta johtuen kasvissyöjät valitsevat käyttämänsä elintarvikkeet tarkemmin. Kasvissyöjien on kuitenkin huomioitava, että jos liha ja kala jätetään kokonaan pois, tietyt ravintoaineet on korvattava muuten. Näitä ravintoaineita ovat esimerkiksi proteiini, B12-vitamiini, rauta, jodi ja omega-3-rasvahapot.

Kasvisruokaa läpi vuoden

Tuoreita kasviksia ostettaessa kannattaa suosia paikallisia kasviksia. Mutta milloin ovat eri kasvisten satokaudet? Seuraavassa on pieni yhteenveto satokausista vuodenaikojen mukaan jaoteltuna:

Kevätkauden kasvikset

Keväällä tarjolla on runsaasti paikallisia kauden kasviksia. Listan kärjessä on parsa. Mehukkaiden tankoparsojen satokausi kestää huhtikuun puolesta välistä aina kesäkuuhun asti. Useimmat meistä eivät kuitenkaan tiedä, että sekä vihreä että valkoinen parsa maistuu mainiolta myös keittämättömänä, hienoksi raastettuna. Kevään kasvistarjontaan kuuluu myös pinaatti. Tällöin pinaatin vihreät lehdet ovat niin pehmeitä, että niitä voidaan käyttää sellaisenaan salaatissa. Touko-kesäkuussa myyntiin saapuvat tyypilliset kevätkauden kasvikset kuten porkkanat, kyssäkaalit, retiisit ja sipulit.

Kesäkauden kasvikset:

Kesällä kasvisten tarjonta on erittäin värikästä: mehukkaat punaiset tomaatit, vihreät ja keltaiset paprikat sekä tummat munakoisot tuovat kulinaarisia nautintoja lämpimiin kesäpäiviin. Ennen kaikkea Välimeren keittiöstä löytyy useita eri tapoja valmistaa näitä herkullisia kesäkauden kasviksia. Raastettuna, paistettuna, grillattuna tai täytettynä – luonnollisesti valmistetun Kikkoman-soijakastikkeen avulla näiden herkullisten kasvisten valmistaminen onnistuu takuuvarmasti.

Syyskauden kasvikset

Syksyllä tarjontaan kuuluvat juuri-, mukula- ja kaalikasvit. Ja tietysti peruna, joka on täydellinen perusaines kasviskeitoille tai syksyisille laatikkoruoille. Myös sipuli, purjo ja punajuuri, joiden satoa saadaan niin ikään syksyllä, soveltuvat mainiosti keittoihin ja laatikoihin. Kurpitsaa ei myöskään kannata unohtaa – siitä saa makoisia syksyisiä lisäkkeitä tai lämmittäviä kermaisia keittoja.

Talvikauden kasvikset

Talvikauden kasviksiin kuuluvat kaalit. Tällöin ostoslistassa ylimpänä ovat ruusukaali, viherkaali, kiinankaali ja valkokaali. Kaaleista voi kuitenkin valmistaa muutakin kuin perinteisiä keittoja: luonnollisesti valmistetun soijakastikkeen avulla onnistut loihtimaan myös hieman erikoisempia ruokia kuten viherkaalicurrya tai alkupalaksi vaikkapa ruusukaaleja. Vähemmän tunnettuja talvikauden kasviksia ovat esimerkiksi lanttu, palsternakka, persiljajuuri ja mustajuuri

Kasvisruokavalion eri muodot

Kasvissyönti eli vegetarismi on lähtöisin antiikin Kreikasta ja sen tunnetuin kannattaja oli Pythagoras (n. 570–510 eKr.). Hänen oppiensa mukaan ihmisen tulisi käyttää ravintonaan pelkästään tai pääasiassa vain kasvisperäisiä aineksia. Vegetarismista on olemassa useita eri muotoja:

Ovolaktovegetaristit syövät kasvisruoan lisäksi myös kananmunia ja maitotuotteita, mutta kalaa ja lihaa he eivät syö. Ruokavaliostaan maitotuotteet pois jättäneet mutta kananmunia syövät kasvissyöjät ovat ovovegetaristeja. Niitä kasvissyöjiä puolestaan, jotka eivät syö kananmunia, mutta maitotuotteita kylläkin, kutsutaan laktovegetaristeiksi.

Pescovegetaristit (kutsutaan myös ovo-lakto-pesco-vegetaristeiksi) eivät syö lihaa, mutta kylläkin kalaa sekä kaikkia muita eläinkunnan tuotteita.

Vegaanit eivät syö mitään eläinperäisiä aineita eli ei kananmunia, maitotuotteita, kalaa saati hunajaa. Useat heistä eivät myöskään käytä nahasta valmistettuja kenkiä tai vaatteita.

Fruitariaanit syövät ainoastaan kasvisperäisiä tuotteita. He ovat myös tarkkoja kasvisten valinnassa: ruokavalioon kelpaavat vain sellaiset kasvikset, joiden sadonkorjuussa kasvikset eivät tuhoudu kokonaan. Tällaisia ovat esimerkiksi hedelmät, pähkinät ja siemenet.