Jaa Google+:ssa:

Enemmän kuin vain papu!

Soijapavut ovat nyt suositumpia kuin koskaan aiemmin. Kasvis- ja vegaaniruokavaliotrendien lisäksi soijatuotteiden kysynnän maailmanlaajuiseen kasvuun vaikuttavat myös niiden terveydelliset tekijät. Soijapavut sisältävät nimittäin runsaasti proteiinia ja auttavat siten noudattamaan tasapainoista ruokavaliota. Ja lisäksi niitä on saatavilla useassa eri muodossa.

Kattava ravintosisältö

Soijapapujen ravintosisältö on monipuolinen, joten ei ole ihme, että ruokakaupoissa on tarjolla yhä enemmän soijatuotteita. Soijapavut sisältävät kaliumia, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä ja lisäksi runsaasti proteiinia. 100 g soijapapuja kattaa noin puolet päivittäisestä proteiinin tarpeesta. Elimistömme saa soijapavuista myös B- ja E-vitamiineja, ja kaiken lisäksi ne ovat vähäkalorisia sekä gluteenittomia ja laktoosittomia.

Elintarvikkeiden monipuolinen valikoima

Edamame

Edamame-pavut valmistetaan soijapavuista, jotka eivät ole vielä täysin kypsiä. Pavut voi joko höyryttää tai keittää sekä maustaa haluttaessa ripauksella suolaa. Helposti valmistettavat edamame-pavut ovat mainio välipala ja soveltuvat erinomaisesti myös salaattien ja poke-kulhojen päällisiksi. Soseuttamalla ja lisäämällä joukkoon muita aineksia, kuten avokadoa, edamame-pavuista voi loihtia herkullista edamolea ja muita dippejä. Edamame-papuja kutsutaan myös superruoaksi, sillä ne ovat vähäkalorisia ja sisältävät runsaasti proteiinia, kalsiumia ja rautaa.

Tofu

Tofu valmistetaan soijamaidosta juuston tapaan juoksettamalla, minkä jälkeen massa puristetaan muotoon. Tofu jaetaan koostumuksensa perusteella eri tyyppeihin. Kasvis- ja vegaaniruokavaliossa tofua käytetään usein lihan korvikkeena.

Miso

Tämä paksu tahna valmistetaan fermentoiduista soijapavuista ja koji-homesienestä. Koska tahna on erittäin suolainen ja mausteinen, se sisältää paljon UMAMIA. Misotahnaa käytetään useimmiten keittojen ja kastikkeiden valmistuksessa. 

Nattō

Nattō on perinteinen japanilainen elintarvike, joka valmistetaan keitetyistä ja fermentoiduista soijapavuista. Fermentoinnissa papuihin muodostuu säikeitä ja aluksi pavuissa on makea ja myöhemmin paahteinen tuoksu. Nattōa käytetään sekä lisukkeena että ruoanlaitossa, ja sillä on jopa antibakteerinen vaikutus.

Soijakastike

Soijakastike valmistetaan vedestä, soijapavuista, suolasta ja viljasta, ja sitä käytetään lukuisten eri ruokien maustamiseen. Soijakastikkeen valmistusprosesseja on useita erilaisia, ja siten on olemassa esimerkiksi japanilaista ja kiinalaista soijakastiketta. Kiinalainen soijakastike jaetaan vielä kahteen alaluokkaan: vaaleaan ja tummaan kastikkeeseen. Kikkoman-soijakastikkeen tunnistat mm. seuraavista ominaisuuksista: ainutlaatuisen tumma väri, täyteläinen UMAMI-maku ja monipuolinen aromien kirjo.

Soijajauho

Soijaöljyn valmistuksessa syntyvä soijajauho on tärkeä sivutuote. Koska soijajauho sisältää runsaasti proteiinia, sitä käytetään usein leipien, kakkujen ja sämpylöiden leipomiseen. Leivonnassa soijajauhoja käytetään kuitenkin vain tavallisten jauhojen lisänä. Tällöin jauhoseoksessa soijajauhojen osuuden tulee olla vain 20–30 prosenttia, sillä muuten leivonnaiset eivät kohoa.

Soijamaito

Soijamaito on kohtuullisen uusi trendi Euroopassa, mutta Kiinassa sitä on juotu jo yli 2000 vuoden ajan. Soijamaito valmistetaan liottamalla soijapapuja, minkä jälkeen ne jauhetaan soseeksi ja keitetään. Soijamaito on hyvä vaihtoehto lehmänmaidolle, sillä se sisältää lähes yhtä paljon proteiinia, mutta se on laktoositon ja alentaa kolesterolia. Siksi se on erityisen suosittu vegaanien sekä laktoosi-intoleranssista kärsivien ja maitoallergikkojen keskuudessa.

Soijajogurtti

Soijajogurtti valmistetaan soijamaidosta juuston tavoin hapattamalla. Soijamaidon tavoin se sisältää runsaasti proteiinia ja siinä on myös paljon probiootteja. Soijajogurtti on gluteeniton ja laktoositon ja se tarjoaa täydellisen vegaanisen vaihtoehdon tavalliselle jogurtille.

Soijarouhe

Soijapavuista valmistettu soijarouhe sopii hyvin lihan korvikkeeksi. Nämä pienet hiutaleet koostuvat kuivatuista soijaproteiineista, ja ne turvotetaan vedessä, liemessä tai maustemarinadissa. Turvottamisen jälkeen soijarouhetta käytetään jauhelihan tapaan, ja siksi se on erityisen suosittu kasvisbolognesessa ja chili sin carnessa.

Soija on mainio korvike niin lihalle kuin myös maitotuotteille, kuten kermalle, jogurtille ja juustolle. Soijatuotteet ovat monipuolisia ja ne soveltuvat kaikenlaisiin ruokiin. Kermaiset ja raskaat kastikkeet voi korvata hyvin esimerkiksi Kikkoman-soijakastikkeilla. Kikkoman on koonnut yhteen muutamia reseptejä. Kokeile ja ihastu!