Nimen ja logon taustaa

Kikkoman on yksi harvoista aidoista soijakastikemerkeistä. Se on tunnettu kaikkialla maailmassa ja sen laatua arvostetaan. Yhtiön nimi ja logo kertoo kaiken tarvittavan Kikkomanista.

Luonnollisesti valmistettua soijakastiketta on käytetty jo vuosisatojen ajan aasialaisen ruoan maustamiseen, etenkin Japanissa. Nykyään Kikkoman-soijakastike tuo ruoan parhaat puolet esiin monissa eri maissa – aina Välimereltä Skandinaviaan ja Aasiasta Amerikkaan. Ei ole sattumaa, että Kikkoman on soijakastikkeiden maailmanlaajuinen markkinajohtaja. Lisäksi sen logo on eräs maailman tunnetuimpia.

Nimi kertoo kaiken

Nimellä Kikkoman® on erityinen merkitys, kuten monilla japanilaisilla nimillä. "Kikko" tarkoittaa japaniksi kilpikonnan kuorta, ja "man" tarkoittaa 10 000:ta. Japanilaisen legendan mukaan kilpikonnat elävät 10 000-vuotiaiksi ja symboloivat onnea, menestystä ja pitkäikäisyyttä. 

Myös yritys tavoittelee näitä asioita. Tämän vuoksi kehitimme Kikkoman-nimen ja logon vuosia sitten. Tunnusomainen kuusikulmio koostuu symbolisesta kilpikonnan kuoresta ja japanilaisesta kanji-kirjoitusmerkistä, joka tarkoittaa lukua 10 000. Siinä yhdistyvät "perinne" ja "innovaatio".

Huolella suunniteltu

Jokaisessa Kikkoman-pullossa on kuuluisa musta Kikkomanin logo. Vuonna 2008 otettiin lisäksi käyttöön oranssinvärinen logo. Oranssi on lämmin väri, joka muistuttaa meitä auringosta tai liekeistä, ja edustaa "hyvää terveyttä", "nuorekasta raikkautta" ja "elinvoimaisuutta". Erityistä tässä uudessa logossa ja värissä on se, että oranssi väri myös kiihottaa ruokahalua.

Kenji Ekuanin suunnittelema ikoninen design-pullo auttoi myös osaltaan tekemään Kikkomanista erottuvan ja helposti tunnistettavan brändin. Pullon ainutlaatuinen muoto tunnistetaan kaikkialla maailmassa.

Kaunis ja kätevä: ikoninen muotoiluklassikko

Muotoilu parantaa elämää.
by Kenji Ekuan
Tämä oli japanilaisen teollisen muotoilijan Kenji Ekuanin motto. Hänellä oli merkittävä rooli japanilaisen pakkaus- ja logosuunnittelun kehittämisessä. Eräs hänen tunnetuimmista design-tuotteistaan on Kikkoman-soijakastikkeen kaunis annostelupullo, jonka hän suunnitteli vuonna 1961.
1.
Käytännöllistä eleganssia

Pullon kaareva muoto ja hillitty teksti luovat pelkistetyn, elegantin ja modernin vaikutelman ja tekevät pullosta todellisen katseenvangitsijan. Tämä design-pullo koristaa ruokapöytiä ja keittiöitä ympäri maailman – niin kodeissa kuin ravintoloissakin. Kätevän kaatonokan ansiosta soijakastiketta voi annostella myös pieniä määriä tai jopa yksittäisiä tippoja ilman pelkoa tahroista. 

Näiden seikkojen ansiosta silmiä hivelevä pullo on oivallinen apuväline ruoanlaitossa ja myös kaunis koriste ruokapöydässä. Kierrekorkin ja konepesun kestävän materiaalinsa ansiosta design-pulloa voi käyttää uudelleen vuodesta toiseen.

2.
Salaisuus paljastuu

Oletko koskaan miettinyt, miksi Kikkomanin annostelupullon korkissa on kaksi reikää? Tämän nokkelan ominaisuuden ansiosta voit säädellä kuinka paljon soijakastiketta pullosta tulee kerralla, kuten Bosh.tv:n kaverit osoittavat tällä videolla nimeltä ”Control Hole”!

3.
Nautinnollista silmäniloa

Design-pullo on nykyään Kikkoman-soijakastikkeen todellinen tunnusmerkki. Se voitti Lucky Strike Designer Award -palkinnon vuonna 2003, ja sitä on voinut ihastella jo useamman vuoden ajan New Yorkin modernin taiteen museossa sekä saksalaisessa Design Zentrum Nordrhein-Westfalen -muotoilukeskuksessa. Kulttimaineessa oleva annostelija on paitsi legendaarinen myös käytännöllinen.

Löydä lisää blogitekstejä

Älä jää vaille maukkaita juttuja!

Tilaa herkulliset ideat säännöllisesti sähköpostiisi!
Osa pyydetyistä tiedoista puuttuu.

Haluan saada tietoa tarjouksista ja tuotteista sähköpostitse. Tilauksen voi peruuttaa milloin tahansa veloituksetta.