Jaa Google+:ssa:

Todelliset voimanpesät

Jopa pienen pienet siemenet sisältävät arvokkaita ravintoaineita, jotka mahdollistavat parhaan mahdollisen alun taimille. Ei siis ole ihme, että nämä pienet voimanpesät ovat tärkeä osa terveellistä ja täysipainoista ruokavaliota. 

Omega-rasvahapot, vitamiinit ja ravintokuidut 

Sisällyttämällä ruokavalioon öljysiemeniä kuten esim. pellavansiemeniä, hampunsiemeniä, auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä saadaan niiden sisältämiä välttämättömiä rasvahappoja. Näitä välttämättömiä rasvahappoja ihmisen elimistö ei pysty itse tuottamaan, vaan ne on saatava ravinnosta. Tunnetuimpia välttämättömiä rasvahappoja ovat omega-3- ja omega-6-rasvahapot. Ne auttavat mm. säätelemään verenpainetta ja veren rasva-aineita. Siemenet sisältävät myös paljon vitamiineja, mineraaleja, antioksidantteja ja hivenaineita sekä runsaasti ravintokuituja.

Chia-siemenet ja pellavansiemenet

Chia-siemenet sisältävät erittäin suuren määrän terveyttä edistäviä aineita. Chia on salvioiden sukuun kuuluva ruohovartinen kasvi, joka on alkujaan peräisin Meksikosta. Jo mayat arvostivat näitä terveellisiä tummia siemeniä. Tyypillinen chia-siemenistä valmistettava ruoka on chia-vanukas, joka valmistetaan sekoittamalla siemenet nesteeseen ja antamalla niiden turvota. Chia-siemeniä voi käyttää myös kasvis- ja liharuoissa, leivässä sekä myslissä. Ominaisuuksiltaan ne muistuttavat suuressa määrin pellavansiemeniä: myös pellavansiemenet – niin keltaiset kuin ruskeat – ovat erittäin terveellisiä ja niiden maku on kevyen pähkinäinen.